2013. január 14., hétfő

Fűszeres narancslekvár

Angliából hoztak nekem egyszer ajándékba egy üveg narancslekvárt, és ahogy megkóstoltam, azt mondtam, hogy ez volt az első és az utolsó is, hogy ilyet ettem, annyira rossz íze volt... Aztán úgy döntöttem, hogy adok neki még egy esélyt, de most én csinálom, és meglátjuk, milyen lesz. És megérte! :) Nagyon nagyon finom lett! :) A napokban nekiesek még párszor, hogy ebből is feltankoljak még jó pár üveggel! Hiába, a házi készítésű lekvárnál nincs is finomabb, ráadásul úgy ízesítjük, ahogy nekünk tetszik. Igaz, van vele munka bőven, míg megtisztítjuk a narancsokat, de megéri nekiesni! :)


Hozzávalók:

-       4 kg narancs
-       2 citrom
-       10 dkg cukor (nálam kókuszcukor)
-       folyékony édesítő ízlés szerint
-       3 dl 100 %- os narancslé
-       egész vagy őrölt fahéj (én most őröltet tettem bele)
-       1-2 késhegynyi őrölt gyömbér (ízlés szerint)
-       1 kikapart vanília rúd (a magokat eltehetjük későbbre)
-       tehetünk bele pár szem szegfűszeget is (én nem tettem, mert a párom még az illatától is rosszul van)


Elkészítés:
3 narancs és a 2 citrom héját zöldség hámozóval meghámozunk. Ügyeljünk arra, hogy a fehér rész ne legyen rajta, mert attól keserű lesz a lekvár. Vékonyan felszeleteljük a héjakat és félretesszük. 
Ezután levágjuk a narancsok és a citromok tetejét és alját (így ahogy letesszük a deszkára, nem csúszkál el), majd körben szépen levágjuk a héját úgy, hogy a fehér rész ne maradjon rajta egyáltalán. 
Ahogy megvagyunk a hámozással, félbevágjuk a narancsokat, kiszedjük a középső fehér részét, majd cikkekre vágjuk és elszeleteljük (hagyhatjuk cikkekben is őket, nem muszáj kisebbekre vágni, mert a végén úgyis turmixolni fogjuk az egészet). Ha valaki abszolút nem szeretné benne hagyni még a gerezdeken lévő hártyát sem, az kivághatja a hártyák közül a narancs húsát, de szerintem az pazarlás, és így még kevesebb lekvárunk lesz majd. 
Nekem ebből a 4 kg narancsból 1.5 kg lett a hámozás után. 
Ha az előkészületekkel megvagyunk, akkor feltesszük a cukrot a 3 dl narancslével főni. Ahogy összemelegedett, mehet bele a vékony csíkokra vágott citrom és narancshéj, az egész vagy őrölt fahéj, a vanília rúd és az őrölt gyömbér is. 20 percig forraljuk az egészet, közben be fog sűrűsödni az egész. 20 perc elteltével kivesszük belőle a vanília rudat, az egész fahéjat és a szegfűszeget is. 
Mehetnek bele a narancs és citrom darabok, összekeverjük és hagyjuk felforrni az egészet. Amikor felforrt, a tetején keletkező habot kanállal leszedegetjük. 
Levesszük a lángot takarékra és hagyjuk tovább főni 1- 1.5 órát, míg szépen besűrűsödik az egész. Időnként megkevergetjük. Kóstolgassuk és tehetünk bele ízlés szerint folyékony édesítőt, fahéjat, bármit. 
Én 1.5 óra után úgy láttam, hogy már elég sűrű, ezért levettem a tűzről és leturmixoltam, hogy ne legyenek benne nagy darabok, de ha valaki úgy szereti, hagyja ki a turmixolást. 
Onnan tudjuk, hogy a lekvárunk már jó, hogy egy tányérra rácsepegtetünk a lekvárból, elfordítjuk a tányért és már nem olyan folyós az egész. Ilyenkor merhetjük alaposan kimosott, meleg vízzel átöblített üvegekbe a forró lekvárt. 
Rácsavarjuk a tetejüket, fejre állítjuk őket 10 percre, majd mehetnek száraz dunsztba addig, amíg ki nem hűlnek. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése